صفحه اصلی » پروژه ها » مطالعات مهندسی مجدد خطوط بخش خصوصی اتوبوسرانی شهری

ContentPic18کارفرما: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

نوع پروژه:  پژوهشی-توسعه ای   کاربردی

هدف پروژه:

جمع‌آوری وذخیره‌سازی اطلاعات عملکردی خطوط اتوبوس بخش خصوصی

ارائه برنامه زمانبندی برای کل زمان سرویس‌دهی خط بر مبنای روش‌های علمی معتبر

محاسبه و تحلیل ظرفیت ایستگاه و مسیر خطوط اتوبوس

111111111چهار مرحله برنامه‌ریزی اتوبوسرانی

خروجی های پروژه:

جمع‌بندی اطلاعات عملکردی کلیه خطوط خصوصی در فایلهای اکسل

ارائه برنامه زمانبندی برای کلیه خطوط خصوصی قابل بررسی در بازه زمانی 5:30 تا 22

محاسبه تواتر و سرفاصله برای مسیر رفت و برگشت هر خط برای بازه‌های زمانی یک ساعته

تشکیل ماتریس زمان سفر برای هر خط در مسیر رفت و برگشت

تشکیل ماتریس تقاضا برای هر خط در مسیر رفت و برگشت

تحلیل ظرفیت بیش از 240 ایستگاه اتوبوس در محدوده مرکزی شهر تهران

1111111111

                                                                                                          روند محاسبه ظرفیت پهلوگاه در هر ایستگاه

شرح پروژه:

تمرکز این پروژه بر ایجاد ساختاری است که بتوان با استفاده از آن برای هر گونه خط اتوبوسی جدول زمانبندی ارائه کرده و تمامی ایستگاه‌های آن را تحلیل ظرفیت نمود. با این رویکرد می‌توان نرم‌افزاری که بر مبنای این پروژه ساخته شده‌است (IMNET) را برای هر شهری استفاده نمود.

1

                                                                                                            انواع مختلف ایستگاه‌های کنار خیابان

11

                                                                                                                    آرایش پهلوگاه‌ها در ایستگاه

111

نحوه ارتباط پهلوگاه، ایستگاه و مسیر اتوبوس

1111

چگونگی ارائه اولویت عبوردر تقاطعات چراغ‌دار (سیستم‌های ارائه اولویت عبور خودکار)

11111

نحوه اصلاح ایستگاه‌های کنار خیابان در حالتی که خط پارکینگ وجود داشته باشد

به منظور بهبود عملکرد خطوط شرکت واحد لازم است عملکرد آنها به صورت کاملا علمی و اصولی مورد بررسی قرار گرفته و مشخص گردد که نقاط ضعف آنها چیست و برنامه لازم جهت نیل به سمت ارائه خدمات استاندارد به چه صورت است. با این رویکرد پروژه حاضر در دو بخش مجزا ایستگاه‌های خطوط خصوصی شرکت واحد را از نقطه نظر ظرفیتی مورد بررسی قرار داده و همچنین برای کلیه خطوط خصوصی فعال در سطح شهر تهران، برنامه زمانبندی ارائه نموده‌است. در هر دو زمینه تحلیل ظرفیت و زمانبندی، نیاز مبرم به اطلاعات عملکردی در انواع روش‌های معرفی شده در دنیا، دیده می‌شود.

در این مطالعه ابتدا با بررسی انواع روش‌های موجود و انتخاب روش مناسب، کلیه اطلاعات مورد نیاز شناسایی شده‌است؛ سپس با بررسی و شناسایی اطلاعاتی که در بانک اطلاعاتی شرکت واحد ذخیره‌سازی می‌شوند، فهرست اطلاعاتی که بایستی جهت جمع‌آوری آنها آماربرداری صورت گیرد، مشخص شده‌است. بر همین اساس در یک آماربرداری گسترده اطلاعاتی نظیر ایستگاه‌های تحت پوشش هر خط، طول خط، فاصله بین ایستگاه‌ها، وضعیت خط در محل ایستگاه (عادی یا ویژه بودن خط)، موقعیت ایستگاه نسبت به تقاطع، نوع ایستگاه (کنار خیابان، دارای فرو‌رفتگی)، تقاضای هر ایستگاه در هر اعزام، زمان توقف، زمان سفر، زمان تخلیه وغیره برداشت شده‌است. این اطلاعات در کنار دیگر اطلاعات بدست آمده برای خطوط خصوصی مورد بررسی، این امکان را ایجاد نمودند که بتوان بر اساس روش‌های شناسایی شده، تمامی ایستگاه‌های خطوط مورد نظر را از لحاظ ظرفیتی تحلیل نموده و برای کلیه خطوط برنامه زمانبندی ارائه نمود.

در این مطالعه از روش تحلیل ظرفیت ارائه شده در گزارش 100TCRP و همچنین برای تعیین تواتر و زمانبندی، از روش‌‌های سدِر استفاده شده‌است. با توجه به اینکه محاسبات دستی بر مبنای این روش‌ها، هم بسیار زمانبر است و هم ممکن است با اشتباهات محاسباتی مواجه شود، نرم افزاری بر اساس این روش‌ها نوشته شده و با استفاده از آن، نتایج حاصل از این تحلیل‌ها ارائه شده‌است. این نرم‌افزار که تحت عنوان IMNET شناخته می‌شود دارای بخش‌های مختلفی است که یکی از بخش‌های آن تحلیل ظرفیت و زمانبندی است. با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده و نرم‌افزار مذکور در بخش زمانبندی علاوه بر ارائه جدول زمانبندی، ماتریس تقاضا، ماتریس زمان سفر و تواتر و سرفاصله برای بازه‌های زمانی یک ساعته و در کل زمان سرویس‌دهی (5:30 الی 22) محاسبه شده‌است و به نوعی جزء خروجی‌های برنامه هستند که به صورت فایل‌های اکسل ارائه می‌شوند.

در بخش تحلیل ظرفیت، ظرفیت کلیه پهلوگاه‌ها و ایستگاه‌هایی که اطلاعات‌ آنها کامل بوده، محاسبه شد. سپس به منظور درک صحیح از این مقادیر، ظرفیت ایستگاه‌های با تراکم بالا مورد تحلیل قرار گرفت. روند تحلیل بدین صورت می‌باشد که ابتدا مشخص گردید از هر ایستگاه چه خطوطی عبور می‌نمایند سپس با مشخص نمودن تواتر هر خط مشخص گردید در طول یک ساعت چه تعداد اتوبوس از آن ایستگاه استفاده می‌نمایند (تواتر ایستگاه). در صورتی که ظرفیت ایستگاه مذبور برابر یا بیشتر از تواتر ایستگاه باشد، آن ایستگاه با مشکلی مواجه نبوده و شرایط‌ آن مناسب و قابل قبول گزارش می‌شود در غیر این صورت ایستگاه مذکور بالای ظرفیت عمل می‌نماید که در این شرایط، بایستی تمهیداتی در جهت افزایش ظرفیت ایستگاه اندیشیده شود. متأسفانه به دلیل ناقص بودن اطلاعات و عدم محاسبه ظرفیت برخی ایستگاه‌ها، نمی‌توان ظرفیت یک مسیر را تحلیل نمود چرا که ظرفیت مسیر به ظرفیت همه‌ی ایستگاه‌های موجود در طول آن مسیر وابسته است.

111111

                                                                       نقشه کلیه خطوط خصوصی شهر تهران به تفکیک مناطق تحت پوشش

1111111

                                                                                                     خطوط و ایستگاه‌های تحت پوشش سامانه یک

11111111

  • تماس با ما

    مهندسین مشاور راهبرد تردد فردا

    تلفکس: ۰۲۱۷۷۱۳۱۳۷۸

    ساعت کاری : روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی۱۷:۳۰

    نشانی دفتر مرکزی : تهران، میدان رسالت ، ابتدای خیابان هنگام ، خیابان سهند ، پلاک ۱ ، طبقه دوم ، واحد 6

     

  • اهداف و مأموریت ها

    مأموریت ما:
    مأموریت ما رساندن توان مشتریان مان به نهایت مزیت رقابتی و قدرت تحلیل تصمیم گیری برای سرمایه گذاری است که با استفاده از خدمات برتر و نوآورانه در زمینه های گوناگون فراهم می کنیم. خدمات ما شامل انتخاب راهبرد، پیش بینی، ارزیابی ریسک و پاسخ های مبتنی بر فن آوری اطلاعات است که بر پایه آخرین روش ها، تئوری ها و شیوه های عملی ارائه می گردند.

    چشم انداز ما:
    چشم انداز ما تبدیل شدن به پیشرو خدمات مشاوره حمل و نقل در خاورمیانه و سهیم شدن در بالاترین سطح مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل در ارائه روشها، تئوری ها و شیوه های اجرایی است.

  • RTF در یک نگاه

    مهندسین مشاور راهبرد تردد فردا فعالیت اصلی خود را بر سه حوزه تخصصی برنامه ریزی و مدل سازی حمل و نقل ، حمل و نقل همگانی ، ایمنی و مهندسی ترافیک معطوف نموده است و با بهره گیری از مدیران و کارشناسان خبره این صنعت سعی بر آن دارد تا نقش موثری در حیطه حمل و نقل و ترافیک کشور ایفا کند.