کارفرما: سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران
نوع پروژه: پژوهشی-توسعه ای
هدف پروژه:
– ارائه سيستم ارزيابي پروژه ها با ملاحظات مربوط به حمل و نقل پايدار
– ارائه ارزش ريالي برخي هزينه و منافع حمل و نقل در شهر تهران
سطح آلودگی صوتی |
میانگین تمایل به پرداخت بر نفر بر سال (یورو 2005) |
عدم آلودگی صوتی |
12/8 |
سطح آزار دهندگی پایین |
08/37 |
سطح آزار دهندگی متوسط |
93/84 |
بسیار آزار دهنده |
30/84 |
آزار دهندگی شدید |
51/80 |
درو ن شهری – تمامی سطوح آزار دهندگی |
21/48 |
برون شهری – تمامی سطوح آزار دهندگی |
80/48 |
تعداد کل مشاهدات (به جز کسانی که جواب ندادهاند) |
2709 |
میانگین تمایل به پرداخت بر نفر بر سال به منظور از بین بردن آلودگی صوتی در هر یک از پنج سطح آلودگی صوتی به تفکیک نواحی درون و برون شهری که از نتایج آماربرداری در شش کشور اروپایی استخراج گردیده است.
خروجی های پروژه:
– ارائه سيستم پايش حمل و نقل شهر تهران
– ارائه نرم افزار و سيستم جامع ارزيابي پروژه هاي حمل و نقل
– ارائه ساختار تصميم گيري پايدار در شهر تهران
– برآورد اقلام هزينه اي و منافع سيستم حمل و نقل در شهر تهران
جدول (4-1) هزينه هاي مورد توجه اين مطالعات
رديف |
هزينه |
اجزا |
1 |
وسيله نقليه |
بيمه، سوخت، تعمير و نگهداري، معاينه فني خودرو، استهلاک، روغن، لاستيک و غيره |
2 |
تسهيلات حمل و نقل |
ساخت و نگهداري معابر، ساخت و نگهداري تسهيلات حمل و نقل همگاني شامل ايستگاههاي حمل و نقل همگاني |
3 |
پارکينگ |
پارک حاشيه اي، پارک غيرحاشيهاي |
4 |
کاربري زمين |
آثار حمل و نقل بر کاربري زمين |
5 |
ازدحام |
هزينه هاي مختلف (روانی، اجتماعی) ناشي از تردد بيش از ظرفيت در معابر یا شلوغی حمل و نقل همگانی |
6 |
قابلیت اطمینان زمان سفر |
ندارد |
7 |
مصرفمنابع تجديدناپذير |
هزينه هاي ناشي از مصرف فرآورده هاي نفتي توسط وسايل نقليه |
8 |
دفع زباله ها |
هزينه هاي ناشي از اسقاط نمودن وسايل نقليه |
9 |
خدمات ترافيکي |
هزينه هايي مانند هزينه لجستيکي و جاري سازمانهايي مانند راهنمايي و رانندگي و سازمان و معاونت حمل و نقل و ترافيک |
10 |
تصادفات |
هزينه هاي هر يک از تصادفات فوتي، جرحي و خسارتي |
11 |
زمان سفر |
ارزش زمان سفر آزاد، ارزش زمان در حالت ازدحام |
12 |
آلودگي هوا |
ارزش ريالي معادل تبعات آلودگي هواي ناشي از حمل و نقل و يا هزينه پيشگيري از آن |
13 |
آلودگي صدا |
ارزش ريالي معادل تبعات آلودگي صداي ناشي از حمل و نقل و يا هزينه پيشگيري از آن |
شرح پروژه:
- خود اين مدل لزوما قابل تعميم نيست ولي لازم است در تمامي شهرها مطالعات مشابهي صورت پذيرد. خروجي مطالعات به صورت بسته نرم افزاري ارائه خواهد شد.
روشهاي رايج به منظور ارزيابي اقتصادي و مالي پروژه هاي حمل و نقل داراي مشكلات و نواقص عديده اي است. به خصوص با رويكرد حمل و نقل پايدار، بسياري از اثرات پروژه ها و تصميم ها را نمي توان به درستي و سادگي به هزينه هاي ريالي تبديل كرد به نحوي كه ابعاد واقعي موضوع را به صورت تمام و كمال بيان كند. در اين مطالعات يك سيستم به منظور ارزيابي پروژه ها و تصميم هاي حمل و نقل ارائه شد. اين مطالعه در تلاش است كه با بهره گيري از بسياري از مذاهب فلسفي برخي اشكالات وارد بر سيستم منافع به هزينه را برطرف كند. سيستم پيشنهادي از نوع چند معياره بوده كه اوزان مربوطه با توجه به اهداف سیستم حمل و نقل و ميزان تحقق آنها به دست مي آيد. در پايان پس از ارائه تمامي اقلام هزينه اي يك بسته نرم افزاري نيز به منظور تعیین درصد تحقق اهداف و همچنین ارزیابی پروژه ها ارائه خواهد شد. يكي ديگر از نوآوري هاي اين مطالعه استفاده از آناليز چاه تا چرخ براي برآورد ميزان هزینه های آلودگي هوا و سوخت بوده است.
چرخه وابستگی به خودرو