فرمانده پلیس راه کشور علت اصلی سانحه مرگبار آزاد راه تهران – قم را « نقص سیستم برق رسانی اتوبوس های اسکانیا» اعلام کرده و گفته این نقص موجب میشود اتوبوسهای اسکانیا پس از تصادف دچار آتش سوزی شوند. علت دیگر، لاستیک های چینی این قبیل اتوبوس ها ذکر شده است. ماجرای تلخ شامگاهان دوشنبه 18 شهریورماه از این قرار است که لاستیک کمکیفیت چینی یکی از اتوبوسها میترکد، اتوبوس به لاین مقابل منحرف میشود و در اتفاقی بسیار هولناک با اتوبوس اسکانیای دیگری که از مسیر مقابل میآمده برخورد میکند و در جهنم هولناکی که ایجاد میشود 44 مرد و زن و کودک زنده زنده میسوزند و دیگران با جراحتهای شدید دست به گریباناند. اعلام نقص سیستم برقرسانی اتوبوس اسکانیا در حالی است که در اردیبهشت امسال نیز بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با یک کامیون بنز در استان خوزستان، اتوبوس آتش گرفته و 14 تن قربانی شده بودند. همان موقع هم سردار مهماندار اعلام کرد علت حادثه در دست بررسی است. رییس پلیس راه کشور می گوید ما به تنهایی نمی توانیم در مقابل نقص سیستم برق اتوبوس های اسکانیا اقدام کنیم و به همکاری دستگاه های دیگر و خصوصا قوه قضاییه نیاز است. گر اتوبوسهای اسکانیا دچار نقص جدی است چرا اعلام نمیشود و چرا نوبت قبل اطلاعرسانی کافی صورت نپذیرفت؟درباره لاستیکهای اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن 5 میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن 2 میلیون تومان ارزانتر است. علت آتشسوزی نیز نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل ذکر شده است .ضمن این که هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم ضعف ستونهای آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان میشود کما این که در یکی از حادثههای راهیان نور ، این نقیصه اسکانیا کلی تلفات گرفت. اگر پلیس از همه این موارد آگاه است اما امکان مقابله ندارد آیا نمیتواند خواستار جلوگیری از شمارهگذاری شود؟ آیا در روز اول فروردین همین امسال در جاده مرند اتوبوس اسکانیا حادثه ساز نشد؟ با این اوصاف آیا پلیس راه نمیتواند مردم را از سوار شدن به اتوبوس اسکانیا بر حذر دارد؟سوای پلیس راه آیا سازمان استاندارد به وظیفه قانونی خود عمل کرده است؟ اگر همان گونه که پلیس گفته ، سیستم برق اسکانیا ، نقص دارد، چرا سازمان استاندارد ، اجازه شمارهگذاری این اتوبوس را داده است؟
به گفته سردار مهماندار 50 درصد تقصیر متوجه ترکیدگی لاستیک و 50 درصد دیگر متوجه شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران است و « باید به فکر باشد این نقص را مرتفع کند». اما آیا همین که « به فکر باشد» کافی است و نباید تا رفع این نقیصه از تردد اتوبوس های اسکانیا جلوگیری شود؟
در این میان باید پرسید آیا پلیس راه نباید از اتوبوسها برگه معاینه فنی بخواهد؟ آیا نباید لاستیکها را کنترل کنند و مهمتر از همه نقص سیستم برقرسانی اتوبوسها بررسی شود؟خاطره تلخ مردم ایران از مرگبار بودن هواپیماهای توپولوف در آسمانهای ایران هنوز باقی است و اکنون در زمین هم باید نگران اتوبوسهای اسکانیا بود. مرجع : خبرگزاری ايسنا