صفحه اصلی » پروژه های مهندسی » طرح سامانه خطوط اتوبوسرانی سریع و انبوه فاز یک (حدفاصل تقاطع ولایت تا میدان کوهنورد)

کارفرما: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر کرمانشاهنوع پروژه: کاربردی مطالعاتی پایه

هدف پروژه:

طراحی جزئیات اجرایی مسیر BRT شهر کرمانشاه

بررسی و کاهش تاثیرات ترافیکی اجرای مسیر BRTشهر کرمانشاه

خروجی های پروژه:

  • نقشه های جزئیات مسیر
  • برنامه های زمانبندی حرکت اتوبوسها
  • طرحهای معماری عناصر تشکیل دهنده خط BRT
  • برنامه استفاده از سیستمهای هوشمند حمل و نقل
  • طرح روسازی مسیر حرکتی

شرح پروژه :

  • پس از تعیین مسیر BRT در یک شهر مطالعات طراحی جزئیات انجام می گیرد که این مطالعه باید در کلیه شهرهایی که مسیر ویژه اتوبوس راه اندازی می کنند انجام می شود.

سیستمهای حمل و نقل عمومی نیم انبوه بر که شامل خطوط BRT و LRT می شوند در شهرهای بزرگ و متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. خطوط BRT به عنوان یک سیستم حمل و نقل عمومی درون و سریع الاحداث در دنیا مورد توجه بسیاری از شهرها قرار گرفته است. در ایران شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و تبریز این سیستم را راه اندازی نموده اند و شهر کرمانشاه به دلیل مشکلات حمل و نقلی خود و برنامه غیر مشخص برای احداث خط مونوریل این شهر تصمیم به ایجاد خط BRT در کریدور اصلی شهر گرفت.

کلیات مسیر مشخص بود و آنجه مورد نیاز بود، جزئیات پیاده سازی این خط BRT است در مطالعه ای که به مهندسین مشاور راهبرد تردد فردا واگذار شد طراحی جزئیات مسیر مورد توجه قرار گرفت. که در این راستا مشاور پس از برداشت های میدانی و بازدید مسیر در مراحل زیر اقدام به طراحی جزئیات نمود.

  1. طراحی مسیر: در این مرحله خط ویژه اتوبوس بر روی نقشه های 500/1 شهر پیاده سازی شد و محلهای ورود و خروج از خط مورد بررسی قرار گرفت . به منظور بررسی دقیق تر کل مسیر دو نرم افزار شبیه سازی شد. در ادامه گره های ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت و طرح هندسی معابر شهری اصلاح شد.
  2. طراحی معماری: عناصر تشکیل دهنده خط BRT شامل ایستگاه، نرده های جداکننده، وسیله نقلیه و سیستم کنترل می شود که در این میان ایستگاه ها و نرده های جداکننده نیاز به طراحی معماری متناسب با خصوصیات شهر، دارند. طراحی نرده ها و ایستگاههای خط BRT شهر کرمانشاه توسط تیم معماری مشاور طراحی گردید.
  3. برنامه ریزی خط BRT: شکل کلی  خط BRT یک مسیر از یک نقطه شروع و به یک نقطه انتهای مشخص است که در خصوص شهر کرمانشاه به دلیل پراکندگی شهرکهای مسکونی در قسمت شمال شرقی شهر و اطراف کریدور BRT مشاور برنامه ریزی خط را به صورت چند خط مجزا که از شهرکهای مختلف شروع می شوند و از مسیر BRT به لیست مرکز شهر می روند انجام داد. این شکل طراحی این مزیت را دارد که تعداد فعالیت تغییر خط در سفرهای درون شهری را کاهش می دهد.
  4. برنامه ریزی حرکت: به منظور ایجاد نظم حرکتی در خط BRT زمانبندی خطوطی که از کریدور BRT عبور می کنند بر اساس تعداد مسافر خطوط موجود در این مسیر انجام گرفت تا نقطه شروعی برای اجرای این مسیر فراهم کند.
  5. طراحی سیستم های هوشمند حمل و نقل: به منظور کنترل و پایش خط، پیشنهاد نصب تجهیزات هوشمند بر روی وسایل و در ایستگاهها داده شد.

طراحی روسازی: یک مسئله مهم در خصوص خطوط BRT مسئله طراحی روسازی خصوصا در تقاطعات و ایستگاهها می باشد. در این مطالعه با بررسی مسیر نقاط نیازمند تقویت شناسایی شدند و طرح روسازی متناسب با آن ارائه گردید.

[flashvideo file=wp-content/uploads/2013/08/2012-06-20-09-49-24-ق-ظ.flv /]

[flashvideo file=wp-content/uploads/2013/08/2012-06-20-09-49-24-ق-ظ.flv /]

  • تماس با ما

    مهندسین مشاور راهبرد تردد فردا

    تلفکس: ۰۲۱۷۷۱۳۱۳۷۸

    ساعت کاری : روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی۱۷:۳۰

    نشانی دفتر مرکزی : تهران، میدان رسالت ، ابتدای خیابان هنگام ، خیابان سهند ، پلاک ۱ ، طبقه دوم ، واحد 6

     

  • اهداف و مأموریت ها

    مأموریت شرکت:
    مأموریت ما ارائه خدمات مشاوره، طراحی و نظارت در انواع پروژه های عمرانی و سایر پروژه های فنی و مهندسی است. در این راستا، افزایش توان فنی و مزیت رقابتی در خصوص پیشنهادهای شرکت برای کارفرمایان مختلف با استفاده از خدمات برتر و نوآورانه بر پایه آخرین روش ها، تئوری ها و شیوه های عملی مدنظر مدیران شرکت است.

    چشم انداز شرکت:
    چشم انداز ما تبدیل شدن به شرکت پیشرو در ارائه با کیفیت و هدفمند خدمات مشاوره، طراحی و نظارت در انواع پروژه های فنی و مهندسی است.

  • RTF در یک نگاه

    مهندسین مشاور راهبرد تردد فردا فعالیت خود را بر ارائه هر چه بهتر خدمات مشاوره، طراحی و نظارت در انواع پروژه های عمرانی معطوف نموده است و با بهره گیری از مدیران و کارشناسان خبره این حوزه سعی بر آن دارد تا نقش موثری در تامین خدمات فنی و مهندسی کشور ایفا کند.