کارفرما: مهندسين مشاور فجر توسعه
نوع پروژه: پژوهشی-توسعه ای
هدف پروژه:
ارائه ضوابط برخورد با مشكلات گذر عرضي در شهر تهران
شناسايي رفتار عابرين پياده در گذر عرضي از معابر
خروجی های پروژه:
– بررسي كمي و كيفي رفتاري عابرين پياده در گذر از معابر شهر تهران
– ارائه ضوابط نصب پل عابر پياده و اجراي زير گذر عابر پياده
– ارائه ضوابط اجراي آسانسور و پله برقي در پلهاي عابر پياده
– ارائه روند استاندارد بررسي مشكلات گذر عرضي عابرين پياده
شرح پروژه :
- مي توان مطالعات مشابه را در ساير شهرها به اجرا در آورد. مشكل گذر عرضي عابرين پياده مشكلي است كه اتفاقا در بسياري از شهرهاي ديگر نيز وجود دارد. از قضا با بزرگ شدن شهرها ممكن است حتی مشكلات مذكور به دلیل آگاهی بیشتر مردم و افزایش ریسک و خطر تصادفات و نتیجتا تبعیت بیشتر استفاده کنندگان كاهش يابد، هر چند كه اضافه شدن ساير مشكلات ترافيكي به آن موجب بزرگ نمايي و ظهور بيشتر مشكل در كلان شهرها مي شود.
بله مي توان فلوچارت مذكور را به صورت يك نمودار در آورد.
نگاهي به وضعيت ترافيكي بسياري از شهرهاي كشور و از جمله آنها شهر تهران نشان مي دهد كه بجز در سالهاي اخير اساسا توجه چندانی به تردد عابرين پياده به عنوان يكي از ركن هاي اصلي ترافيك نمي شده است. بايد توجه كرد كه اين بخش از ترافيك ضمن آنكه آسيب پذيرترين و حساس ترين بخش است، سهم قابل توجهي از ترافيك و تردد را شامل مي شود. در اين مطالعات ضمن بررسي ميداني برخي از معابر شهر تهران، رفتار گذر عرضي آنان مورد بررسي و تحليل هاي كمي و كيفي قرار گرفت. تاثير حجم ترافيك عبوري، عرض پياده رو و برخي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر روي رفتار گذر عرضي در اين مطالعات بررسي شد. با توجه به اين موارد در پايان ضمن ارائه دستورالعمل برای بررسي و نيازسنجي نصب پل عابر پياده و ايجاد زير گذر عابر پياده به همراه ضوابط مربوط به نصب آسانسور و پله برقي، رويه استاندارد مطالعات مذكور نيز ارائه شد. موضوع اصلی كه اين مطالعه بدان تاكيد داشت پرهيز از برخورد موضعي با مشكل گذر عرضي و بررسي موضوع در سطحي كلان تر و منطقه اي است.